Genel Jinekolojik Muayene

çukurambar kadın doğum

Herhangi bir sorunu olmasa bile her kadının yılda bir kez jinekolojik muayene yaptırması önerilmektedir. Böylece pek çok hastalık, özellikle jinekolojik kanserler erken teşhis edilebilir ve tedavileri mümkün olabilir. Doktorunuz jinekolojik değerlendirme öncesi sizden anamnez yani öykü almak isteyecektir. Örneğin; çocuk sayısı, doğum şekliniz, menstruel düzeniniz, kullandığınız ilaçlar ve geçirdiğiniz ameliyatları soracaktır. Bütün bu sorular doktorun sizin hakkınızda yeterli bilgi sahibi olmasını sağlar ve probleminizin çözümüne daha kolay ve çabuk ulaşmasına yardımcı olur. Ayrıca doktorunuza verdiğiniz bilgiler sizin izniniz olmadan asla üçüncü kişilerle paylaşılmaz.

Anamnez alınmasının ardından jinekolojik muayeneye geçilir. Muayene esnasında gerekirse serviko vajinal smear (pap smear) alınır ve değerlendirilmesi için laboratuvara gönderilir. Bu tetkik rahim ağzı (serviks) kanserinin erken tanısı için yapılan bir tarama testidir. Smear alınırken herhangi bir acı hissedilmez. Cinsel aktif bayanların tıpkı jinekolojik muayene gibi smear testini yılda bir kez yaptırması önerilmektedir.

Muayenenin peşinden ultrasonografi ile değerlendirmeye geçilir. Cinsel aktif bayanlarda vajinal ultrasonografi tercih edilir. Ağrı ve acı oluşturmayan kolay bir incelemedir. Vajinal kanamalı durumlarda ve gerekirse gebelik esnasında da uygulanabilir, sakıncası yoktur. Bekar bayanlarda pelvik ultrasonografi ile değerlendirme yapılır. Pelvik ultrason öncesi jinekolojik iç organların net görüntülenebilmesi için bir miktar idrar sıkışıklığı gereklidir. Ayrıca bekar bayanlara, özel yakınmalarına yönelik bir yaklaşım gerekmiyorsa jinekolojik muayene yapılmaz. Gerekli durumlarda doktorunuz size yeterli bilgilendirmede bulunarak dış genitallerin ve vajenin değerlendirmesini yapabilir. Muayenenizin bitiminde doktorunuz gerekli testleri önerecektir ve öngördüğü tedavi hakkında bilgi vererek reçetenizi düzenleyecektir.